Fórum Velešín

Ve Velešíně postaví nejdelší visutý most v Česku. Turistům zkrátí cestu na hrad.

Upozornění: Tento článek vznikl před dlouhou dobou a je zařazen do archivu webu.
Informace obsažené v článku už nemusí být aktuální.

Až 40 000 návštěvníků ročně by mohla přilákat nová turistická atrakce, která vyroste ve Velešíně – půjde o nejdelší visutý most pro pěší v Česku a patrně také o nejdelší lanový most v ČR vůbec.

Lanový most překlene vodní nádrž Římov nedaleko zříceniny hradu Velešín a bude dlouhý 263 metrů. Nad vodou se bude „vznášet“ ve výšce 10 až 20 metrů (dle stavu vodní hladiny a vzdálenosti od okraje, respektive středu mostu). Nový most turistům dopřeje nejen nové výjimečné výhledy na zříceninu hradu a okolní přírodu, ale především návštěvníkům značně zkrátí cestu z Velešína k zřícenině.

Zřícenina hradu Velešín se totiž nachází na protějším břehu řeky Malše a od města je prakticky odříznuta od 70. let minulého století, kdy výstavbou římovské přehrady došlo k zatopení údolí řeky Malše pitnou vodou pro České Budějovice. (Mimochodem, v roce 2002 došlo k opačné situaci: Pitná voda z římovské přehrady zatopila České Budějovice) Kromě krásného údolí a mnoha stavení spolkla přehrada i původní říční mosty, nejkratší spojení města a hradu. Nad nádrží sice vyrostl mohutný železobetonový most (spojuje Svatý Jan nad Malší a Velešín a měří 256 metrů), nicméně ten je od města natolik vzdálený, že turisté při návštěvě zříceniny raději dojedou automobilem až do Sedlce (a udělají tržbu „U Rybníka“ místo „U Podkovy“), zatímco Velešáci na hrad v létě raději doplavou (i když se to nesmí) a v zimě dobruslí (i když se to nesmí).

Obyvatele Velešína trápí: Zákaz koupání v pitné vodě a turistická trasa z Velešína k hradu, která je několikanásobně delší než trasa ze sousedního Svatého Jana a Sedlce.

A tak nikoho nepřekvapí, že se na nový lanový most občané města velmi těší: „Nyní chodíme 4,5 km tam a 4,5 km zpátky. Jsme pětičlenná rodina. Když to vynásobíte, dělá to 45 kilometrů! To se mi zdá na jeden den až příliš. Díky novému mostu to bude jen 15 kilometrů, a to už je přijatelné,“ říká mladá maminka.

Od myšlenky k realizaci

Myšlenka na stavbu mostu se objevila už v roce 2016, kdy město připravovalo nový strategický plán. Tehdy se zastupitelé a členové pracovních skupin shodli, že římovská přehrada je největší překážkou v rozvoji města a brání také rozvoji turistiky. Na tom, jak situaci řešit, se však neshodli: „Členové pracovních skupin se tenkrát dost střetli. Jedna strana navrhovala přívoz, tunel nebo lanová dráha. Druhá strana měla ihned argumenty, proč to nepůjde realizovat. Dá se říct, že než se vůbec začalo, tak se skončilo,“ řekl k tomu zastupitel XY.

„Mě hodně zaujal ten tunel. Ale asi by se to prodražilo. Jsme moc malé město a s tunelováním nemáme žádné zkušenosti,“ popsal svůj názor občan X a dodal: „Je to škoda. Kdysi tu jeden velký tunel byl. Vedl prý z podhradí až na hrad.“

A jak už tomu bývá, nakonec zvítězil nápad, do kterého by to zprvu nikdo neřekl. Lanový most.

Inspirace ze zahraničí

Velešínští se inspirovali v zahraničí, konkrétně v Německých vesnicích Morsdorf a Sosberg, mezi kterými byl v roce 2015 postaven dosud nejdelší visutý most pro pěší v Německu (délka 360 m). A do Německa se několik občanů města také vypravilo: „Byli jsme tam sice po sezóně, ale všechno fungovalo na výbornou. Líbilo se mi návštěvnické centrum obložené dřevem z místních lesů, a co mě uchvátilo, byl výborně propojený systém, dá se říci ekosystém, mezi veřejnými institucemi a podnikateli. Fungovalo to zkrátka skvěle –  co vám budu povídat: Utratil jsem tehdy všechny prachy a rozfofroval i manželčinu kreditku,“ svěřil se nám v restauraci občan, který si nepřál uvést svou totožnost.

 

Lanový most Geierlay mezi vesnicemi Morsdorf a Sosberg, Německo. Realizace: 2015, cena: 1,3 milionu euro.

Otevření v roce 2019 a plánovaná cena: 25 milionů korun. Vyplatí se to?

Most přes přehradu by měl vyjít na 25 milionů korun. Peníze má město přislíbené: 20 milionů (80 %) pokryje evropská dotace, půl milionu korun zaplatí SMO Pomalší a zbytek, 4,5 milionu, město Velešín. Část zastupitelů k tomu říká: „Jde o evropské, tedy cizí peníze. Musíme je využít.“

Konstrukce mostu bude tvořena ocelovými lany a pochozím pororoštem a bude bezúdržbová. To hospodáře správy majetku města potěšilo. „Stavby, o které se nemusíme starat, máme nejradši,“ řekl.

Pokud půjde vše podle plánu, stavět se začne 1. dubna 2019 a slavnostní otevření proběhne v průběhu léta téhož roku.

Vyplatí se taková investice?

„Zámek v Českém Krumlově navštívilo minulý rok na 400 tisíc návštěvníků. My se dlouhodobě snažíme Krumlovu část návštěvníků ukousnout. A nechceme všechny – bude nám stačit 40 tisíc. Právě tolik lidí navštívilo minulý rok muzeum tortury,“ naráží jiný zastupitel na to, že procházka po lanovém mostě by mohla zaujmout turisty vyhledávající adrenalinové zážitky a přirovnává chůzi po lanovém mostě k tortuře (viz dále). „Zejména je to vhodné pro agorafobiky, co se snaží se svým strachem bojovat.“

Místní jedlík říká: „V příštím roce bude město rekonstruovat restauraci U Zlaté podkovy. Projekt počítá s kapacitou 170 hostů v restauraci a 50 hostů na venkovní terase. To je samozřejmě jen pro potřeby obyvatel města dost naddimenzované – Velešínští tolik nejedí!“ A turisté by mohli zajistit, že se Podkova uživí. „Kdo si to pronajme, a bude umět vařit, bude provozovat zlatý důl!“ dodává tento konzument, mj. milovník pátečních řízků s bramborovým salátem, v narážce na to, že restaurace U Zlaté podkovy v současné době opět hledá provozovatele.

Zákulisní jednání před hlasováním

Za výstavbu mostu významně lobbovala skupina občanů, která každou zimu na hradě podává návštěvníkům hradu horké alkoholické nápoje (zejména medovinu a svařené víno). Od zkrácení turistické trasy z Velešína na hrad si slibuje větší návštěvnost a oblíbenost akce.

Bezpečnost návštěvníků a adrenalinový zážitek

Už nyní je jasné, že přechod mostu nebude pro každého. Most se bude pod chodidly návštěvníků mírně kývat – naklánět – a poloprůhledná podlaha mostu zážitek ještě umocní. Poloprůhledná podlaha ovšem neodradí jen bojavé turisty, ale také zvěř, aby nedocházelo k případné nelegální migraci, kupříkladu veverek ze svatojanského do velešínského revíru a opačně. „Agresivní svatojanští jezevci nám tu straší maminky s dětma!“, mumlal si pod vousy velešínský myslivec, zatímco si v pizzerii při čekání na jídlo čistil hlaveň své zbraně.

Most bude otevřený celoročně, nicméně vstup bude pro všechny návštěvníky na vlastní nebezpečí. Jak říká zastupitel YY, návštěvníci by v případě špatného počasí (sníh, mráz, bouřka) a také při nedostatku nebo přemíře kuráže na most vůbec neměli vstupovat, a s vtipem dodává: „Toho 26. prosince uděláme na mostu asi jednosměrku. Kdo bude mít víc jak 1 promili, pošleme ho zpátky starou cestou přes Sedlci. Aspoň se dá dohromady!“

 

Pohled od hradu: Lanový most bude ve výšce 10 – 20 metrů nad vodní hladinou (nejnižší místo nad vodou bude uprostřed mostu, a to po jarním tání ledů)

Související odkazy:

Externí odkazy:

Zdroje obrázků:

Komentáře

Komentáře